Horecaketens worden kleiner

3 augustus 2011 |
Horecaketens worden kleiner<

Het aantal franchiseketens binnen de horeca stijgt al tien jaar onophoudelijk. Alleen groeit het aantal vestigingen per keten sinds 2008 niet meer mee. In 2009 was er zelfs sprake van een lichte daling van het aantal vestigingen. Conclusie: ketens in de horeca worden kleiner.

Dat blijkt uit onderzoek van horecavakbladenuitgever Uitgeverij PS: b.v. op basis van de "Franchisemonitor":http://www.nfv.nl/_docs/Franchisemonitor.pdf van het EIM, de NFV en de Rabobank.
Ketens 10 procent kleiner
De horeca telde volgens de monitor 86 franchiseketens in 2010. Het aantal vestigingen was 2.160. Gemiddeld had een keten 25 vestigingen. In 2008 waren er 80 ketens die samen goed waren voor 2.200 vestigingen. Gemiddeld was een keten toen nog goed voor 28 vestigingen. In de afgelopen twee jaar zijn ketens 11 procent kleiner geworden.

Moeizaam klimaat
Een mogelijke verklaring ligt bij het moeizame economische klimaat. Nieuwe toetreders beginnen met een paar vestigingen in plaats van er direct veel te openen. Bestaande horecafranchisebedrijven zouden door de crisis hun posities hebben heroverwogen en diverse vestigingen hebben gesloten.

Merendeel horecabedrijven niet gebonden aan keten
Vorig jaar werkten 33.540 personen voor een franchiseketen in de horeca. Op het totaal aantal werkzame personen in de horeca (333.400) is dit 10 procent.
Van het totaal aantal horecabedrijven in 2010 (42.826) was 5 procent een horecafranchisebedrijf.
Vestigingen van horecafranchisebedrijven waren in 2010 samen goed voor een jaaromzet van 1,8 miljard euro. Dat is 20,2 procent van de totale omzet dit de horeca vorig jaar realiseerde (8,9 miljard euro).

Frank Lindner

Overig nieuws

Drinks
Mitra drankenspeciaalzaak maakt doorstart

De doorstart van de drankenspeciaalzaakketen Mitra is een feit. Mitra, voorheen dochteronderneming van de Koninklijke Distilleerderij Dirkzwager, is door De Monnik Dranken te Oldenzaal samen met de Mitra ondernemers overgenomen. Sinds juni 2015 heeft Mitra reeds een goede samenwerking met De Monni...

SVH lanceert nieuwe Meestertitel

Meesterkok, Meestergastheer, Wijnmeester, Meesterschenker en Meesterijsbereider, aan dit rijtje van ambachtelijke meestertitels wordt een nieuwe toegevoegd: Meester Horecaondernemer. Op de Horecava 2017 wordt de nieuwe SVH Meestertitel officieel gelanceerd. In deze nieuwe meestertitel moet de hoo...

Opening
Antivoedselverspillings-restaurant Instock opent in Den Haag

Vandaag is de tweede vestiging van Instock aan het Buitenhof in Den Haag geopend. In het restaurant worden gerechten geserveerd die het resultaat zijn van onder meer onverkochte producten van Albert Heijn. Het gaat hierbij om producten als groente en fruit met een schoonheidsfoutje of vlees en vis w...

Research
Goedkoopste terrasrondje in Breda

Amsterdam mag zich wederom de duurste 'terrasstad' van Nederland noemen. Het goedkoopste rondje geef je weg in Breda. Dat blijkt uit het jaarlijkse terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. De onderzoekers van Van Spronsen bestelden afgelopen maand overal dezelf...

Regelgeving
Rechter verbiedt blurring

Geen wijntje meer bij de knipbeurtDe gemeente Nieuwegein mag niet langer mengvormen van winkels en horeca oogluikend toestaan. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht donderdag bepaald. Kappers, bloemisten en andere winkeliers konden tijdelijk toestemming van de gemeente krijgen om een wijntje ...

Sluiting
Nederlands bekendste snackbar staat te koop

De bekendste snackbar van Nederland staat te koop. Uitbaters Eric en Carlien van Zandbeek (50) hebben Cafetaria 't Pleintje in Den Dungen te koop gezet via Facebook. Het echtpaar zegt toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Snackbar 't Pleintje speelde een hoofdrol in de tv-serie New Kids e...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Account
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2016 - Uitgeverij PS

Uitgave door: