Horecaketens worden kleiner

3 augustus 2011 |
Horecaketens worden kleiner<

Het aantal franchiseketens binnen de horeca stijgt al tien jaar onophoudelijk. Alleen groeit het aantal vestigingen per keten sinds 2008 niet meer mee. In 2009 was er zelfs sprake van een lichte daling van het aantal vestigingen. Conclusie: ketens in de horeca worden kleiner.

Dat blijkt uit onderzoek van horecavakbladenuitgever Uitgeverij PS: b.v. op basis van de "Franchisemonitor":http://www.nfv.nl/_docs/Franchisemonitor.pdf van het EIM, de NFV en de Rabobank.
Ketens 10 procent kleiner
De horeca telde volgens de monitor 86 franchiseketens in 2010. Het aantal vestigingen was 2.160. Gemiddeld had een keten 25 vestigingen. In 2008 waren er 80 ketens die samen goed waren voor 2.200 vestigingen. Gemiddeld was een keten toen nog goed voor 28 vestigingen. In de afgelopen twee jaar zijn ketens 11 procent kleiner geworden.

Moeizaam klimaat
Een mogelijke verklaring ligt bij het moeizame economische klimaat. Nieuwe toetreders beginnen met een paar vestigingen in plaats van er direct veel te openen. Bestaande horecafranchisebedrijven zouden door de crisis hun posities hebben heroverwogen en diverse vestigingen hebben gesloten.

Merendeel horecabedrijven niet gebonden aan keten
Vorig jaar werkten 33.540 personen voor een franchiseketen in de horeca. Op het totaal aantal werkzame personen in de horeca (333.400) is dit 10 procent.
Van het totaal aantal horecabedrijven in 2010 (42.826) was 5 procent een horecafranchisebedrijf.
Vestigingen van horecafranchisebedrijven waren in 2010 samen goed voor een jaaromzet van 1,8 miljard euro. Dat is 20,2 procent van de totale omzet dit de horeca vorig jaar realiseerde (8,9 miljard euro).

Frank Lindner

Overig nieuws

Culinair
Starbucks mikt op een Michelinster met nieuwe gerechten

Vanaf 10 januari staan er Sous Vide Egg Bites op het menu van Starbucks. Jazeker, de koffieketen gaat helemaal culi en lijkt zich te richten op het binnenhalen van de eerste Michelinster. De Sous Vide Egg Bites zijn onderdeel van de ontbijtsandwiches van Starbucks. Deze bevatten stuk voor stuk minde...

Lunch
Kwalitaria heeft omzet fors zien stijgen

Cafetariaformule Kwalitaria heeft de omzet in 2016 met ruim 11 procent zien stijgen ten opzichte van 2015. Dit ligt 7 procent hoger dan de gemiddelde stijging in de markt. Volgens Martijn Boone, marketingmanager, hebben de nieuwe concepten van Kwalitaria een grote bijdrage geleverd: “We zie...

Ruim 65.000 bezoekers voor Horecava

De Horecava kan terugkijken op een succesvolle editie. In totaal bezochten 65.328 professionals de vakbeurs. Dat is 3,7% procent meer dan in 2017. Beursmanager Luuk Scholte kijkt dan ook positief terugkijken op het evenement. “Het was een week waarin de positieve stemming overheerste. Aan a...

Zo zorg je voor een handicap-vriendelijke onderneming

Vandaag heeft Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Martin van Rijn op de Horecava de campagne 'Meedoen met een handicap' gelanceerd. Met deze campagne wil Van Rijn Nederlanders bewust maken en inzicht geven in wat zij zelf kunnen doen om mensen met een beperking volwaardig ...

Café Horeca Restaurant
Meer horecagelegenheden in lege winkelpanden

Het afgelopen jaar is het aantal leegstaande winkelpanden in Nederland licht gedaald, maar dat komt niet doordat de detailhandel het beter doet. Veel winkels zijn omgebouwd tot horecagelegenheden. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, een onderzoeksbureau dat gegevens verzameld over de detailhandel in...

Awards Brood Lunchroom
Dit is het lekkerste broodje in de categorie Lekker Anders

Philip van der Sar van Stads-Koffyhuis winnaar vakwedstrijd 'Het Lekkerste Broodje van Nederland, categorie Lekker Anders' op de Horecava Philip van der Sar werkzaam bij Stads-Koffyhuis won met zijn broodje ‘Flipse’ de vakwedstrijd ‘Het Lekkerste Broodje van Nederland, ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: