Alle foodtrends van 2011 op een rijtje

5 januari 2011
Alle foodtrends van 2011 op een rijtje

Ieder dagblad, magazine en trendbureau heeft inmiddels wel een rijtje met de allerlaatste foodtrends voor het nieuwe jaar. Opmerkelijk is dat alle 'lijstjes' inhoudelijk sterk verschillen. Foodtrends lijken haast net zo vluchtig geworden als de laatste modetrends. Toch zijn veel foodtrends ingegeven door invloeden uit de economie en de maatschappij en houden dus wel degelijk stand.

*Volgens New Yorkse consultants Baum & Whiteman (VS)*
Gehaktballen, de Koreaanse keuken, grutten, taco’s en Vietnamese sandwiches. De gourmetburger en de luxe hotdog zijn in opmars. In 2011 krijgt de sandwich internationaal beleg. In de VS zijn foodtrucks booming business. Foodtrucks gaan gezamenlijk ‘rodeos’ organiseren; ’s avonds groeperen ze samen op lege parkeerplaatsen voor een mini-foodfestival. Grote chefs en restaurantformules gaan mobiel.

*Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas en kok Mathijs Vrieze (NL)*
De consument kiest in 2011 vaker voor bewust en gezond koken. Er komt een einde aan crashdiëten. Studenten en andere jongeren laten de afhaalpizza en magnetronmaaltijd staan en gaan zelf de keuken weer in. Er komt een grotere vraag naar streekgerechten en boerderijproducten. Er komen biologische pepdrankjes op de markt, denk aan eco-versies van RedBull.

*Volgens reclamebureau HBMEO (NL)*
Waterijsjes van groente en fruit, koffie wordt thee, 'to go' wordt 'to enjoy'. De herkomst van voedsel blijft belangrijk, 'vers vers vers' en medical food. De warme lunch, yoghurt als basis en thee uit eigen tuin.

*Volgens de Amerikaanse website Foodchannel (INT)*
De comeback van conserven vanwege de recente voedselveiligheidsschandalen met besmette tomaten en eieren. Consumenten zullen zelf meer producten inmaken. Restaurants zullen steeds meer applicaties voor smartphones gebruiken om consumenten te trekken. Apps die je laten weten of er nog een tafel beschikbaar is bij je favoriete restaurant of digitale kortingsbonnen via je mobiel.

*Volgens Time Magazine (INT)*
Seizoensproducten, vreemd fastfood, pop-up restaurants, sous vide koken en rauwe melk.

*Volgens The Salisbury Post/Andrew Freeman and Company (VS)*
De taart (zoet) is terug, cupcakes kunnen echt niet meer. Dit mede dankzij Obama die in 2008 zei: “I like pie. You like pie too?” Verder zijn zó 2011: pimento cheese, gebruik van de nek (van lam, geit, rund, varken), wei (in salades en sauzen), kumquats, gerookte boter en olie, hooi (om te roken/roosteren), popcorn, humus, pretzels en honing.

*Volgens de New York Daily (INT)*
Gourmet Airport Food. Het eten in het vliegtuig is zo slecht, dat mensen liever voor hun vlucht eten. Bovendien moet er nu dikwijls worden betaald voor de maaltijd aan boord. Reizigers zijn mensen die om hun voeding en een goed eetpatroon geven, dus vandaar dat er meer betere restaurants van gerenommeerde chefs op luchthavens komen. Verder: taart van pecannoten en de hotdog 2.0 (met diverse vormen brood en keuze uit 15 toppings).

*Volgens The Tampa Tribune (INT)*
Koks die naar hun tabletcomputer grijpen om bestellingen door te geven, prijzen te vergelijken en recepten de componeren wanneer de inspiratie ook maar toeslaat. Opkomst van etnische keukens en gerechten, tequila, gezonder eten in plaats van diëten, taarten (zoet en hartig, koud en warm), meer mannen thuis achter de kachel.

*Volgens The Arizona Republic (VS)*
Vegetariërs krijgen het voor het zeggen, hoe vetter het varken hoe beter (opkomst van het Wagyu-varken: het Wooly varken uit Australië en het Meishan varken uit China), gourmet popcorn (met varkensspek of verse kruiden), chefs gaan bij elkaar kijken en stage lopen (uitwisseling van verschillende etnische achtergronden koks), eenpansgerechten, weten waar het eten vandaan komt (tot op de akker!), crafted cocktails (huisgemaakte Manhattan cocktail 90 dagen laten rijpen op oud eikenhouten vat voor extra dimensie), co-op late-night dining (samenwerking tussen groepje restaurants die om de beurt tot na twaalf uur 's avonds de keuken openhouden), het hele beest eten om zoveel mogelijk afval te besparen (weer levers, staarten, hersens op de kaart/in gerechten).

*Volgens Food Inspiration (NL)*
Slow & fast, Duurzaam, Vintage-chic, Antiglamour, Substance over style, Guerillafood, New Dutch, en Value for money.

*Volgens de website Just Means (VS)*
Gezonder en duurzaam eten in scholen, echt eten gemaakt vanaf de oorsprong in plaats van afhaal, depression food (door economie is men bewust van het geld dat wordt uitgegeven aan eten. Dus beter spenderen aan gezond dan aan ongezond, holistisch koken). Small business is good business, kleine nieuwe (duurzame) boerenbedrijven krijgen steun van de overheid.

*Volgens ons (NL)*
Kijk wie je bent als horecaondernemer en wat je aanbied. Focus op een concept en werk aan branding, zoek een niche, wees verschillend/onderscheidend. Horecabedrijven met een smal aanbod en een duidelijk concept zijn succesvoller (ook in crisistijd!). Bewustwording over eten vraagt om actie ('support your locals', werk volgens de seizoenen, draag een ambacht uit). Hou het simpel, het draait om de smaak. Food wordt in 2011 persoonlijk; create your own, homemade, gastvrij, delen, en: er mag gerust worden genoten. Dit alles moet leiden tot Key Thinking. Maak het waar, creëer je eigen mogelijkheden.

~Frank Lindner~

Overig nieuws